Toisena teemana tartun kerroksellisuuteen, oman itsensä hyväksyntään ja kunnioitukseen. Voisi ajatella, että Vaatevalmennuksissa aloitan ensimmäisenä puhumaan uusimmista trendeistä, säännöistä sekä siitä miten suomalaiset pukeutuvat tai eivät pukeudu. Ei, näkökulmani on aivan toinen. Lähden puhumaan ensimmäisenä siitä, mistä pukeutumisessa on oikeastaan kyse ja kuinka syvällinen asia pukeutuminen on. Joudun nyt yleistämään aika karkealla kädellä, mutta lukekaa myös rivien välistä jos uskallatte 😉

Olen jakanut ihmisen kolmeen kerrokseen asian avaamiseksi: 1. Sisin, henkinen minä, 2. Fyysinen minä ja 3. Pukeutuminen. Kerroksellisuus on kuin lankakerä. Kun alku keritään kunnolla ja tiedostaen on ulompien kerrosten tekeminen helpompaa. Näin syntyy pukeutumisen punainen lanka, joka lähtee sisimmästä ja päättyy visuaalisesti havaittavaan pukeutumiseen.

1. Sisin: Sisimmässä on kaikki mikä meille on oikeasti tärkeää, mistä kaikki toimintamme ponnistaa. Arvot, tunteet, itsearvostus ja muiden kunnioitus. Sisimmän ollessa itselle selvä, on muidenkin kerrosten hallitseminen helpompaa ja tiedostavampaa. Jos sisin ja ulommat kerrokset riitelevät, on vaatekaapinkin sisältö usein sekalainen. Kun haluaa itselleen hyvää ja arvostaa itseään, haluaa itsestään myös pitää hyvää huolta. Kehomme on temppelimme. Tunnet varmasti jonkun ihmisen, josta huokuu karisma ja itsehyväksyntä. Karisma on jotakin, joka ei ole sidottu painoon tai ulkonäköön. Karisma on itseluottamusta, hyväksyntää ja arvostusta omaa fyysistä minää kohtaan.

2. Fyysinen minä: Fyysinen minä on kaikki se mitä olemme fyysisesti. Vartalo, ryhti, iho, hiukset, kynnet. Tässä kohtaa usein myös sanon, että olet mitä syöt. Se mitä syömme, heijastuu koko fyysisen minän hyvinvointiin. Täytyisi olla onnellinen, että kroppa jaksaa kantaa päivästä toiseen eikä miettiä sitä onko aamulla peilistä kurkistavaan naamaan ilmestynyt uusi ryppy. Ja voi, kyllä elämä on helmpomaa kun hyväksyy sen, että me kaikki olemme yhtä ainutlaatuisia ja yksilöllisiä kuin puut metsässä. Jokaisella meillä on omat vuosirenkaamme ja ne ovat kaikki oleellisia ja tärkeitä. Onhan genetiikkammekin ainutlaatuista, toista samanlaista ei voi olla ja siksi täytyisikin olla ylpeä omasta erilaisuudesta! Harmiksemme vaatetusteollisuuden markkinointikoneisto syöttää meille vain yhdenlaista ihmiskuvaa, jonka haluan haastaa sekä nostaa esille…tässä olisi jo oma kirjoituksen paikka..

3. Pukeutuminen: Pukeutumiseen heijastuvat molemmat jo läpi käydyt kerrokset. Pukeutumisella me viestimme näitä kerroksia halusimme tai emme. ”Vaatteet on mun aatteet” on minusta hyvä esimerkki tätä kerrosta kuvailtaessa. Punkkareiden vanha hokema kertoo kärjistetysti kenen joukoissa seistot, mikä sinulle sisimmässäsi on tärkeää. Tähän kiinnitetään paljon huomiota brändien ja vaatemerkkien kehittämisessä. Kärjistettynä esimerkkinä USA:n jengit viestivät jengiin kuulumisesta huivien väreillä, samoin kuin kotimaamme poliittiset puolueet viestivät puoluekantaansa väreillä. Vaikka valitsisit näkökulmaksesi sen, ettei pukeutuminen voisi vähempää kiinnostaa, olet silti valinnut viestisi. Ihmiset tulkitsevat toisiaan aina habituksen ja pukeutumisen perusteella ja suurin osa päätelmistä on jo tehty ennen kuin pääsemme keskustelemaan ja hurmaamaan tiedoilla sekä persoonalla!

Kuten sanottu, pukeutuminen ei ole pinnallista eikä sitä pidä demonisoida. Pääsin tässä raapaisemaan vain pintaa aihepiireistä. Pukeutuminen voi olla helppoa, hauskaa ja merkityksellistä. Sinä päätät itse kuinka siitä ajattelet, keskustellaan tästä enemmän!

Seuraavaksi avaan omien tarpeiden tunnistamista.