Tarpeiden määrittelyn ja nykytilanteen pohtimisen jälkeen tiedämme mikä on oikea tarpeemme pukeutumisessa ja vastaako tarve todellisuutta. Viimeisessä ja neljännessä osassa käymme kiinni pukeutumiseen, tyyliin ja mieltymyksiin. Aihepiiri on todella(!) laaja sekä persoonakohtainen, joten tiivistän ja yleistän taas ronskilla kädellä.

Mitä haluan viestiä? Me voimme tietoisesti vaikuttaa viestiimme pukeutumisella. Muut ihmiset lukevat meitä kuin avointa kirjaa uusissa tilanteissa halusimme tai emme. Viestiikö nykyinen pukeutumiseni viestiä, jota haluan välittää? Määrittele viestisi.

Lempivärit. Tärkeintä väreissä on se, että ne saavat sinut tuntemaan olosi hyväksi ja korostavat luonnollisia piirteitäsi. Minulta kysellään usein värianalyysistä. Värianalyysi voi auttaa omien värien määrittelyssä, mutta usein riittää kun värejä pohtii ja vertailee itse ajatuksella. Monesti ihmiset etsiytyvät itselle sopivien värien pariin luonnollisesti. Ne vaatteet, jotka seisovat kaapissa käyttämmättömänä ovat usein sesongin heräteostoksia erikoisissa ja houkuttelevissa väreissä. Mieti siis vaatteitasi, joissa sinulla on hyvä ja itsevarma olla, joissa sinua on kehuttu, sopivat värit löytyvät usein sieltä. Puvuston pohjaksi kannattaa valita neutraali pääväri(1-2), johon on helppo yhdistää efektivärejä. Siispä vaatekaappisi kulmakivet eivät ole kaikkein erikoisimpia ja värikkäimpiä vaatekappaleita vaan helposti yhdisteltäviä ja usein yksivärisiä vaatteita.  Neutraaleja värejä ovat esim. harmaa, sininen, musta, luonnonvalkoinen, ruskea.  Efektivärejä taas esim. punainen, vihreä, oranssi, violetti, fuxia, turkoosi.

Tyylimieltymysten määrittelyyn on monia tapoja. Yksinkertainen menetelmä on kerätä kuvia, joista pidät ja miettiä sitten mikä niitä yhdistää. Kerää kuvia parin viikon ajan sen kummemmin analysoimatta. Käy kuvat kerralla läpi, etsi yhdistäviä asioita ja kirjoita kuvaavia sanoja ylös (graafinen, pitsi, veistoksellinen, etninen, värikäs jne). Tyylimieltymysten määrittelyyn auttaa kahden sanan löytäminen, joilla kuvaisi omaa tyyliä. Nämä kaksi sanaa auttavat myös ostoksilla kun pohtii toimiiko joku tuote omassa puvustossa vai ei. Kun katsot kirpputorilla upeaa röyhelötoppia, toistele tyylisanojasi. Jos sanasi ovat graafinen ja moderni, tuskin pitsitoppi istuu puvustoosi kovin hyvin..ja muista: Markkinointikoneisto on vahva, kauniita kuvia uusista välttämättömistä asukokonaisuuksista on koko ajan ympärilläsi, ole vahva ja seuraa omaa punaista lankaasi!

Oman pukeutumisen punaista lankaa voi pohtia ja selvittää näiden neljän kirjoittamani blogipostauksen kautta. Kun olet analysoinut ja määritellyt tarpeesi ja mieltymyksesi, on sinun helpompi käydä läpi vaatekaapin sisältöä. Vasta viimeisenä suosittelen avaamaan vaatekaapin ovet ja aloittamaan löytöretken omaan vaatekaappiin, muuten voit hävittää hyviä vaatteita sen enempää ajattelematta. On halvempaa, helpompaa ja ekologisempaa jos teet löytöjä omista jo olemassa olevista vaatteista. Nyt näet toivottavasti vaatekaappisi sisällön hiukan eri tavalla, kyse ei ole todellakaan vain vaatteista ja ulkonäöstä. Vaatevalmennus on prosessi ja se tähtää helpompaan vaatearkeen sekä oivalluksiin omista vaatteista. Seuraava askel on löytöretki omaan vaatekaappiin sekä suunnitelmallisen vaatekaapin rakentaminen, johon vaatevalmennus tarjoaa konkreettisia työkaluja ja neuvoja (ja se olisi jo toisen blogisarjan laajuinen aihe).

Hyvää matkaa helpompaan vaatearkeen! Arvosta itseäsi ja vaatteitasi :)